مطالعه مفاهیم و مدل‌ها در شبکه‌های کسب‌وکار به همراه مطالعه تطبیقی در حوزه ‌های مشابه با شبکه نوآوری تهران

مطالعه مفاهیم و مدل‌ها در شبکه‌های کسب‌وکار به همراه مطالعه تطبیقی در حوزه ‌های مشابه با شبکه نوآوری تهران

امروزه، شرايط و محيط حاكم بر فعاليت سازمان­ها به‌گونه‌ای شکل‌گرفته كه به‌جرأت مي­توان گفت كه تداوم حيات آن‌ها درگرو ارتباط با يكديگر مي­باشد. درحالی‌که درگذشته سازمان­ها به‌منظور تداوم حیات و رقابت تنها بر ظرفيت، توانمندی، منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی خويش اتکا می­کردند؛ اما باگذشت زمان و به‌موازات سير تحول سازمان­ها، این مسئله کم­رنگ­تر شده و ضرورت ارتباطات بين سازمان­ها تقويت يافته است.

یک شرکت در شبکه­ای از روابط تجاری و غیرتجاری قرارگرفته است که هر دوی این روابط، موجب ارتقا و یا محدود شدن عملکرد شرکت می‌شود. تمرکز صرف بر یک شرکت منفرد نمی­تواند درک قابل‌توجهی از فرآیندهای کسب­و­کار را فراهم کند. به همین ترتیب، شرکت­ها نباید در انزوا دیده شوند بلکه باید به سیستم­های کسب­و­کار متصل شوند. روابط تجاری و غیرتجاری، یکی از منابع ارزشمندی است که شرکت آن را در اختیار دارد. همکاری با شرکت­ها دارای منافع مستقیم و غیرمستقیم است، از جمله منافع مستقیم می­توان به این مورد اشاره کرد که منابع شرکت‌های همکار به ایجاد دانش و دسترسی به اطلاعات بازار، کمک می­کند. آن‌ها همچنین دارای مزایای غیرمستقیمی مانند دسترسی به سایر روابط، سازمان­ها، منابع و توانمندی­ها هستند.

شبکه­ها به ایجاد مزایای مختلف برای یک شرکت یا یک بازار کمک می­کنند. بازیگران در شبکه­ای از روابط متقابل هستند که فرصت­ها و محدودیت­ها را فراهم می­آورند.

شرح پروژه

با توجه به نوظهور بودن مفاهیم مربوط به شبکه ارتباطات بین سازمانی این پروژه در 4 فاز به شرح زیر انجام شد:

فاز اول: بررسی نظامات نوآوری

فاز دوم: مطالعه اقتصاد نوآوری (شبکه‌ای)

فاز سوم: مفاهیم،مدل‌ها و تئوری‌ها در شبکه ارتباطات بین سازمانی

فاز چهارم: مطالعه تطبیقی شبکه‌های ارتباطات بین سازمانی به همراه طراحی شبکه کسب‌وکار بر مبنای نظریه دوسوتوانی