تدوین دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی معاونت توسعه منابع انسانی

تدوین دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی معاونت توسعه منابع انسانی

در باور بیشتر مدیران، مدیریت علم هنری است که در آن نیاز به آموختن و دانستن حجم وسیعی از مطالب می‌باشد. در زمانه‌ای که رقابت و تغییرات سریع شذت گرفته است، سازمان‌ها ناگزیرند پیوسته به بهبود عملکرد خود بیاندیشند. توانایی سازمان‌ها در خلق نتایج مهم کسب‌وکار مثل افزایش ارزش سهام‌دار، وفاداری بیشتر مشتری‌ها، فرایندهای کاراتر و پاسخگوتر، و کارکنان بهره‌ورتر و همسو با اهداف استراتژیک از جمله مواردی‎ است که همه سازمان‌ها به دنبال آن هستند. اما برای اندازه گیری معیارهای فوق نیازمند وجود قوانین و شاخص‌های دقیق در سازمان هستیم که افراد را ملزم نماید از روش‌های مشخصی برای انجام مسئولیت‌های خود استفاده نمایند. این روش‌ها و قوانین همان دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی سازمان می‌باشد که به عنوان مهم‌ترین اسناد یک سازمان شناخته می‌شوند. مدیران نقش مهم و حیاتی در تدوین و مشخص نمودن کلیات تدوین روش‌های اجرایی سازمانی دارند. همچنین این موارد از نظر وسعت محدوده اجرا معمولا تمامی افراد سازمان را در برگرفته لذا همه کارکنان به نوعی ذینفعان آن محسوب می‌شوند و درصورت شکاف‌هایی در ان همه افراد متضرر خواهند شد. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران این است که روش‌های سازمان را هر از چندگاه مورد بازنگری قرارداده و درصورت نیاز اصلاحاتی را در ان اعمال نمایند.

 

شرح پروژه

با توجه به مقدمه ذکرشده در این گزارش، اقدامات انجام شده در قبال تدوین‌ روش‎‌های اجرایی و دستورالعمل‌های اجرایی شرکت مهیمن آورده خواهدشد که مشتمل بر فصول زیر خواهند بود.

فصل اول-مفاهیم و کلیات: در این فصل از گزارش، توضیحاتی پیرامون مفاهیم و کلیات مرتبط با دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی ارائه خواهد شد. از جمله مواردی که در این فصل ارائه می‌شود می‌توان به تعاریف مربوط به روش‌های اجرایی،دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و قیاس این موارد اشاره کرد.

فصل دوم-مطالعات تطبیقی: در این فصل از گزارش مطالعات تطبیقی بر دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه ها و روش‌های اجرایی سایر شرکت‌های فعال در کشور(سازمان انرژی اتمی، سازمان تامین اجتماعی، شرکت مخابرات، فناپ)انجام گرفته و نتایج مربوط به آن آورده شده است.

فصل سوم-روش‌های اجرایی پیشنهادی شرکت مهیمن: در این فصل با کمک بررسی‌های صورت‌ گرفته و همچنین مصاحبه با مدیران شرکت و کارشناسان خبره، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های پیشنهادی شرکت مهیمن ذکر شده است.